Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2010 13:14 - Поглед към образованието на 21 век
Автор: sinewave Категория: Изкуство   
Прочетен: 3682 Коментари: 6 Гласове:
3



Здравейте, блогери :),

         Това е началото на моето пребиваване тук, и като за първи постинг, смятам да изложа виждания относно казуси на един основен фактор за развитието на днешното общество - това е образованието.  Често то може да предизвика реакции на нетърпимост, от гледна точка на неговото ежедневно и тавтологично присъствие в живота на онези, които учат/следват, но също така и проява на самочувствие / гордост от други, които скоро са завършили :) - последните не бива да прекаляват с това, тъй като ученето, така или иначе, продължава цял живот. Но кое учене ?! Този въпрос започнах да си задавам още в гимназията, но не защото не ми се учеше по много предмети, а защото в 9ти клас за първи път усетих тръпката на ново за мен изкуство – компютърното музициране. Когато кажете на някого, че се занимавате с икономика, право, туризъм, програмиране, най-често набързо ще възприеме положението ви. Но далеч няма да се случи същото, ако му изтърсите термин като “компютърно музициране”, въпреки че “музика” ще му прозвучи далеч по-ясно,  без значение обширността на това понятие. Причините за това са: предметът “музика”, който е изучавал до 8-9 клас, музиката по радиото, музиката “на компа”, по телевизионните канали,…. но не и изкуството “музика”. Всъщност този човек изобщо няма да разбере с какво се занимавате, тъй никоя институция няма да го е научила във възприемането на понятия от подобен тип.

         Във връзка с темата, която вълнува широките обществени кръгове – за възпитателната функция на образованието - този линк за изказването на Кен Робинсън ще даде светлина на онези, които все още се чудят за какво говоря:

vbox7.com/play:d112fb4c

Кен Робинсън е международно-признат професор в сферата на иновационите открития в ресурсите за човешко развитие. За тези, които се интересуват от неговото съществуване, лесно могат да проверят в интернет.

Една важна негова мисъл – че “всеки човек е творец, докато не започне да се образова” – би хвърлила в дерзание много родители, учители, професори, споделящи неговите виждания. Самият аз си спомням, че когато бях малък, поне по веднъж на ден рисувах или просто драсках някакви образи по разни листа, дрънках на детско барабанче и йоника, строях къщички с детски конструктор… като в един момент бях тръгнал да разчертавам скици, много подобни на архитектурни планове – по всичко личи, че подобни детски творчески прояви е имало с всички другари на моята възраст. Станах 5-6 клас и зарязах всичко това. Добих навика да се възползвам от установени и “сигурни” научни данни, за да си обяснявам решения на задачи по математика, че даже и литературни анализи. В същото време имах приятели, от които се научих винаги да имам собствено мнение и виждане, което да отстоявам. И така, разбира се, се получи конфликт на интереси – “спориш с науката” , “сърдит си на целия свят”, “изказваш се неподготвен”. Още тогава започна да еволюира една моя мисъл за противопоставянето между “твореца” и “професора”, като тези 2 образа имаха различни проявления – във вид на художници, музиканти, поети, (защо не и) спортисти …   срещу инженери, икономисти, юристи, политици, академични професори, учители. Не питам защо се получава явно противопоставяне между “иновативното” и “установеното”, просто защото е очевидно - това са два противоположни типа възпитание.

“Светът е изправен пред революция” е друго важно изречение на Кен Робинсън – да си представим, че оставим изброените конфликти настрана – съзнанията на хората се отварят, в общественото образование има място за всички и шансовете за изява в различните специалности се уеднаквяват. В училище децата имат достатъчно време и за физическо възпитание, рисуване, музика, освен за математика, физика, литература, информатика и т.н. Така учебните занятия биха могли да са 2 пъти повече на ден, но нека си спомним и какво сме правили като малки пред блока след училище – излизаме навън и правим това, което сутринта не сме могли – тичаме и играем. Нарича се “интерактивност”, “социализиране” - това може да се постигне и в училище. Ако приемем, че втората част от деня предметите за присъствие станат избираеми, то реализирането на възможностите ще бъде в ръцете на учениците. Завистта и конфликтите между тях ще отпаднат, при положение, че всеки се чувства пълноценен и оценен от преподавателя си. За мен, това би трябвало да представлява образованието на бъдещето, а и е грехота да прахосваме възможностите на съвременните технологии, просто като затворим децата в едни класни стаи с тавтологично четене на морал за това “какво не трябва се прави, за да не се наруши РЕДА”. Предимството на днешния ден е, че има много повече осъществими начинания, отколкото преди 50 години и отзивите ми относно днешната образователна система е , че тя може да бъде далеч по-добра откъм функция, равноправие и отношение към многообразието на хора от различни интелектуални измерения. Приемайки за крайно наложително да настъпи основно реформиране на структурите, които ни осигуряват бъдещото развитие, се застъпвам за изложените идеи.

 



Тагове:   век,   образованието,


Гласувай:
4



1. transver - gotin blog
19.03.2010 14:32
dodo tova e taka ama znaesh li kolko hora v pravitelstvoto mislqt kato teb ?0
цитирай
2. sinewave - transver
19.03.2010 14:47
Това - ясно. Основният въпрос е народът да се настрои на тази вълна. За това трябва да падат много бариери и да се осъществи, най-вече, възприемчивост.
цитирай
3. kasnaprolet9999 - Добре дошъл в блога,
19.03.2010 16:30
в образованието това едва ли ще настъпят скоро такива проблеми, но тук в блога е като шарена черга, разбирай наличие на многообразие от хора от различни интелектуални измерения. Всеки е добър в някаква област и се стреми да покаже най-доброто от себе си. Пожелавам ти ползотворно присъствие в блога.
цитирай
4. sinewave - kasnaprolet9999
21.03.2010 13:31
В световен план, промени в образователните системи ще възникнат. Темата на дискусията, в която участва проф. Кен Робинсън е "Как виждаме света след 50 години", но също така участват и всякакви представители на международни организации за развитие на човешките ресурси. В Германия, например се забелязват очевидни проблеми за разрешаване във Висшето образование - декември месец се състояли протести на студенти с мотивите, че преподавателите не отделят внимание на всички, с което се губи равенството във възможностите им за усвояване на материала по време на лекции и упражнения. Друга причина за недоволство на студентите, били високите такси (което е нечувано, да призная) - и честно казано, знам че всичко това са факти от опита на хора, които следват там.
цитирай
5. mikino - Здравей!
21.07.2010 12:51
Поста ти е доста интересен! На няколко места съм го писала, ще го напиша и тук - най-лесно се управляват неуки хора! Специално за България това стана тенденция - провал след провал на българското образование. Като си спомня само колко трудни бяха моите изпити и ги сравня със сегашните, които са елементарни, си правя извода, че нивото на образование тук е спаднало до някакъв минимум, който е направо критичен. Ако трябва да добавя и неграмотните исказвания на журналисти, политици и общественици, картината става още по-пълна...
цитирай
6. sinewave - mikino
22.07.2010 11:47
Има защо да повтаряш, че "най-лесно се управляват неуки хора" - добра максима. По мое мнение, първият грандиозен провал на нашето образование беше 2007. Ще си спестя подробностите. Трудността за изпитите вече не е критерии за качество, но тук ще се съглася с тази идея. "Войните" между професорите се изразяват главно в "пропагандиране" на учебниците, които пишат. Мерило за оценката става не знанието, а колко си чел от книгата на преподавателя, при когото държиш изпита - с това очевидно никой не би се съгласил непринудено. Естественото представяне на усвоения материал се заменя с някаква "академична" информационна обвивка и това кара студентите да използват сложен и много непрозрачен език за общуване - както се вика, по-трудно е да разбереш "какво говорят", отколкото да схванеш смисъла на поднесената информация. Сравнявам това с езика, с който старите учебници (от преди 30г.) "комуникират" с читателя - разликата е толкова голяма, че сигурно и най-неграмотният в специалността ще се просвети за секунди :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sinewave
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 40155
Постинги: 3
Коментари: 27
Гласове: 544
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930